Pregatirea masinii pentru iarna

Iarna este un anotimp foarte neprietenos pentru masini. Daca am putea avea o conversatie cu automobilul nostru, acesta ne-ar spune ca ar vrea sa traiasca numai in California.Temperaturile scazute din timpul iernii de la noi fac functionarea corecta a motorului mai dificila. Zapada si gheata limiteaza aderenta. Dar sunt cateva lucruri pe care le puteti face pentru a va ajuta masina in aceasta perioada. Iata cativa pasi pentru a va pregati masina pentru iarna.

 Pasi  

  1. Folositi cauciucuri de iarna.
    Starea in care se afla cauciucurile masinii dvs este foarte importanta in timpul iernii. Daca cauciucurile sunt tocite, sau daca sunt foarte dure, franarea, accelerarea si manevrarea, toate au un impact negativ asupra cauciucurilor atunci cand masina este condusa pe sosele alunecoase. Datorita capacitatilor reduse ale masinii, posibilitatea petrecerii unui accident creste.
    Daca aveti banii necesari, cumparati-va un set de cauciucuri pentru iarna. Acestea sunt optimizate pentru zapada si gheata. Nu sunt cauciucuri magice – chiar si cu acestea, masina se va manevra mai greu pe o sosea uda decat pe una uscata. Acestea insa, imbunatatesc aderenta pe suprafete alunecoase, mai bine decat cauciucurile pentru toate sezoanele. Dacă anvelopele sunt “All Season”, puteţi să le folosiţi şi iarna, dacă nu sunt prea uzate. Limita legală este de 1.5 mm (dacă măsuraţi cu un şubler adâncimea profilului, în partea cea mai uzată, nu trebuie să fie mai mică de atât). O adâncime mai mare a profilului nu aduce decât beneficii, atât la frânare cât şi la menţinerea aderenţei în viraje.
    Dacă vreţi să fiţi însă mai bine pregătit, anvelopele de iarnă dau cele mai bune rezultate iarna. Puteţi schimba anvelopele de vară cu cele de iarna, pe aceleaşi jante, însă cel mai bine este să aveţi “roţi de iarnă”, incluzând şi jantele. Astfel, timpul schimbării este mult redus şi evitaţi neplăcerile care pot să apară cu etanşarea, atunci când montaţi anvelopele de iarnă. Ştiţi cu siguranţă că roţile pe care le montaţi au “ţinut” presiunea, de iarna trecută, şi trebuie doar să ajustaţi presiunea, pentru a fi siguri că este cea recomandată.Dacă este necesar să va echipaţi cu lanţuri, e bine să ştiţi că folosirea lor pe drum uscat duce la uzuri ale anvelopelor şi ale elementelor suspensiei şi direcţiei.

  2. Verificati presiunea cauciucurilor.
    Presiunea este foarte importanta in timpul iernii. Aderenta este de obicei minima din cauza drumului ud sau inghetat. Este foarte important sa aveti cauciucurile umflate cum trebuie, pentru ca in acest fel se garanteaza cel mai bun contact cu putinta intre sosea si cauciuc. Un cauciuc umflat corect va proteja si roata de eventualele deteriorari cauzate de gropile din sosea. Cititi manualul de instructiuni pentru a afla care este presiunea corecta.
    Din cauza temperaturii scazute din timpul iernii, presiunea aerului din cauciucuri scade. De ce? Pentru aerul este un gaz, si gazul se contracta atunci cand se raceste. Tineti minte acest fapt atunci cand verificati presiunea cauciucurilor. Pentru fiecare variatie de 12 grade Celsius din atmosfera, presiunea se va schimba cu aproximativ 1 psi.

  3. Aveti tractiune integrala? Asigurati-va ca sistemul functioneaza corect. 
    Un foarte mare suces il au masinile cu tractiune integrala, ea imbunatateste aderenta in conditii de drum alunecos. Insa majoritatea lumii nu foloseste sistemul 4WD in timpul verii. In vreme ce un sistem 4WD are nevoie de un minim de ingrijire, este o idee buna sa va asigurati ca functioneaza corespunzator inainte de venirea iernii.
    Asigurati-va ca sistemul se cupleaza si decupleaza lin, si ca nu scoate sunete ciudate. Verificati daca uleiul de transmisie si cel al cutiei de viteze, este la nivelul corect.
    Daca conduc mai multe persoane aceeasi masina 4WD, asigurati-va ca toata lumea stie cum sa conduca o astfel de masina. Manualul de utilizare specifica in ce conditii si la ce viteza poate fi activat sistemul 4WD.

  4. Schimbati uleiul de motor si ajustati vascozitatea.
    Nu e nici pe departe atat de dificil pe cat pare. Vascozitatea se refera la cat de gros sau de fluid este uleiul. Uleiurile de motor sunt vandute cu diferite grade de vascozitate. Atunci cand vine iarna, temperatura de afara scade. Cu cat uleiul este mai rece, cu atat este mai vascos. Un ulei mai vascos nu va circula bine intr-un motor la pornire, asa cum ar face-o un ulei mai fluid. Daca uleiul este prea gros, motorul nu va fi lubrificat corespunzator. De asemenea, uleiul murdar nu va circula la cel de bine ca unul curat.
    Pentru a rezolva aceasta problema, puteti sa schimbati uleiul de motor cu unul mai fluid. Chiar daca acest ulei sa va raci, va putea sa lubrifieze corespunzator motorul. Tineti minte ca un ulei de motor poate fi si prea fluid.
    Determinarea tipului de ulei de motor necesar pentru masina dvs in timpul iernii, se face usor. Cititi manualul de instructiuni. In acesta veti gasi o lista de recomandari pentru climate si temperaturi diferite. De obicei, masinile moderne folosesc uleiuri 5W-30, 10W-30 sau 10W-40.

  5. Inspectati curelele si furtunurile.
    Curelele si furtunurile masinilor moderne au viata lunga. Dar asta nu inseamna ca la un moment dat nu cedeaza. Temperaturile scazute accelereaza deteriorarea curelelor sau a furtunurilor. Inainte de iarna, mergeti la service si verificati-le.

  6. Inspectati stergatoarele si lichidul pentru curatarea parbrizului.
    Vizibilitatea este foarte importanta in timpul iernii, pentru ca este deseori compromisa de precipitatii, acumulari de sare pe parbriz si lumina naturala redusa. Durata de viata a lamelei unui stregator este de 1 an. Daca acestea sunt vechi, inlocuiti-le.
    Verificati de asemenea rezervorului lichidului pentru curatarea parbrizului. Cel mai grav lucru care vi sa poate intampla este sa ramaneti fara lichid de curatare a parbrizului in timpul unei furtuni violente de iarna, sau sa descoperiti ca stergatoarele nu functioneaza corect.

  7. Verificati bateria.
    O baterie nu va avertizeaza in mod deosebit inainte de a se descarca. Si cel mai rau este sa va lase atunci cand aveti nevoie cea mai mare de ea. Temperaturile foarte scazute pot scade puterea bateriei cu pana la 50%. Daca bateria masinii dvs este mai veche de trei ani, testati-o la un service autorizat. In plus, asigurat-va ca nu exista urme de coroziune.Bateria este mult mai solicitată iarnă, pornirea motorului necesitând un curent de 2-3 ori mai mare decât vara; acest lucru este legat şi de tipul de ulei pe care îl aveţi în motor. Indiferent însă de tipul de ulei, vâscozitatea lui este mai mare când e frig, şi motorul este “învârtit” mai greu de demaror, solicitând mai mult bateria.
    Trebuie să menajaţi bateria iarna, folosind-o în mod raţional – asta înseamnă că nu trebuie să porniţi instalaţia audio, degivrarea, aeroterma climatizării pe viteză maximă, luminile, ştergătoarele, toate simultan.
    Pe frig intens, dacă s-a depăşit -8°C, este bine să aprindeţi farurile pentru câteva minute pentru a “încălzi” bateria, înainte de a acţiona demarorul.
    Apoi, când acţionaţi demarorul, este bine să nu mai aveţi nici un consumator activat. După pornirea motorului puteţi porni consumatorii, însă nu abuzaţi, bateria trebuie să se poată încărca în timpul mersului, şi în regimul de mers prin oraş, încărcarea nu este favorizată deloc (turaţii de relanti, regimuri mici).
    Nu ţineţi farurile aprinse sau alt consumator activat, cu motorul oprit decât dacă este strict necesar.
    Daca aveţi motor diesel, ţineţi cont de avertizorul de “bujii incandescente” din bord. Nu încercaţi pornirea motorului înainte de stingerea acestui indicator! Dacă este foarte frig, după stingerea indicatorului, luaţi contactul şi puneţi-l din nou; după stingerea a doua oară a indicatorului de “bujii incandescente”, acţionaţi demarorul. După pornirea motorului, nu-l opriţi decât după câteva minute de funcţionare (urmăriţi indicatorul de temperatură), opririle dese ale motorului rece solicită mult, atât motorul cât şi bateria.
    Dacă ştiţi că urmează să mergeţi la munte, unde, noaptea, temperatura ajunge la valori foarte scăzute, este bine să aveţi în dotare şi cabluri electrice pentru ajutor, în caz de nevoie.

  8. Verificati amestecul de antigel.
    Amestecul ideal de antigel si apa din radiatorul masinii dvs ar trebui sa fie 50:50. Daca aceasta proportie se modifica, performanta la temperaturi scazute sau inalte, poate fi compromisa.
    Daca ati pune apa pura in radiator, aceasta ar ingheta la 0 grade Celsius. Dar daca amestecati apa cu o cantitate egala de antigel, noul amestec nu va ingheta decat la -36 grade Celsius.
    Puteti verifica compozitia amestecului din radiator, folosind un tester de antigel. Le puteti gasi la service-urile auto. Daca amestecul nu e echilibrat, ajustati-l adaugand apa sau antigel, dupa cum este nevoie.

  9. Luati cu dvs o trusa de urgenta.
    Pe timp de iarna este important sa luati mai multe lucruri cu dvs, dar mai bine sa fiti in siguranta decat sa va para rau. Iata ce ar trebui sa luati cu dvs;
    a. O lanterna, rachete de semnalizare (daca gasiti) si o trusa de prim-ajutor.
    b. Cabluri pentru alimentarea bateriei, o trusa de unelte si lanturi pentru cauciucuri.
    c. O patura, haine calduroase si manusi.
    d. Prosoape de hartie.
    e. Un sac cu material abraziv, cum ar fi nisipul, sarea sau nisip pentru pisici, care nu face cocoloase.
    f. O perie pentru zapada, razuitoare pentru gheata si lopata pentru zapada.
    g. Mai mult lichid de curatare a parbrizului.

    h. Apa si mancare.

Iar daca, aveti probleme cu masina dumneavoastra, sunati-ne pentru o tractare auto Pitesti, Arges, Autostrada A1, remorcare auto sau asistenta rutiera. Ne gasiti la 0720348192 sau pe www.tractari-transport.ro

Leave a Reply