Sfaturi achizitie masina second hand

1. Kilometrajul
Este un criteriu de apreciere a starii unui autoturism cu totul nesigur, pentru ca indicatorul poate fi “tras” inapoi printr-o operatie simpla (chiar si memoria calculatorului de bord poate fi usor modificata), sau a putut fi pur si simplu defect un timp oarecare, nemarcand in aceasta perioada kilometrajul sau marcandu-l gresit. Indicii mai obiective sunt anul fabricatiei autoturismului si data punerii lui in circulatie, cunoscand fiind ca, in medie, se circula circa 15.000-20.000 km anual. In acelasi timp, e bine de stiut ca un autoturism intretinut deficitar si care a circulat pe drumuri deteriorate 50.000 km poate fi mai uzat decat unul care a circulat 100.000 km cu ingrijiri deosebite.

2. Controlul exterior al caroseriei

De obicei, o masina adusa la vanzare a fost pregatita. De aceea, se impune un control atent “la exterior”, mai ales ca acesta este un martos al unor eventuale accidente. Oricata grija se depune pentru efectuarea unei reparatii de tinichigerie, chituire si vopsire, caroseria ramane cu unele ondulatii care, privite “tangent” in lumina sau prin pipairea atenta cu varful degetelor pot fi depistate. Aceasta ne obliga, vazand portiunea reparata, sa controlam mai atent eventualele reparatii facute in acea zona si la partea mecanica.

3. Rugina

Se stie ca automobilele moderne au caroseria mai slaba decat partea mecanica, aceasta din urma putand supravietui, cu unele reparatii, mai mult decat “imbracamintea” autoturismului. Dusmanul ei principal fiind rugina, trebuie sa depistati daca aceasta exista. O veti cauta mai ales in zonele nevralgice, acolo unde apa si noroiul nu pot fi evacuate prea usor: praguri, partile inferioare ale usilor, in jurul farurilor, la aripi, etc. Coroziunea patrunde din interior spre exterior umfland vopseaua pe o mica portiune. Daca, la apasare, tabla prezinta o lipsa de elasticitate sau se perforeaza, caroseria prezinta un grad inalt de uzura. Aceste automobile “atinse” de rugina au circulat peste 100.000 km (sau 4-5ani) fara sa li se acorde ingrijirile necesare.

4. Controlul interior al vehicului

Starea tapiteriei si a covoraselor, manevrarea geamurilor, a usilor, a broastelor, functionarea aparatelor de bord, a luminilor si semnalizatoarelor, instalatia de incalzire si climatizare, stergatoarele, jocul tuturor comenzilor, starea generala de intretinere interioara, toate sunt indicii ce contribuie la formarea unei imagini asupra modului cum a fost folosita masina.

5. Motorul

Un motor, chiar curatat si spalat, cu unele cabluri, coliere, tuburi sau alte elemente auxiliare noi, nu ne poate insela si isi arata varsta si felul in care a fost exploatat. Daca privim numai suruburile si piulitele ne vom da seama cat de “vizitat” a fost, si ne putem intreba: “de ce”?

6. Pornirea

Un motor in stare buna trebuie sa porneasca la rece, fara a accelera, la 2-3 secunde de la manevrarea cheii de contact. Daca motorul porneste, este necesara o ascultare atenta de la “rece” la “cald”. Orice zgomot suspect in functionarea sa, ca: batai, intreruperi, vibratii, sunt defecte mai mici sau mai mari in buna sa functionare. La accelerarea pe loc, motorul trebuie sa se tureze fara poticniri sau eforturi.

7. Cutia de viteze

Controlul se face in mers, pe sosea. Selectati treapta de viteze corespunzatoare vitezei de deplasare. Trecerea de la un raport de viteza la altul trebuie sa fie efectuata in ambele sensuri, fara zgomote sau piedici perceptibile la levier. La fiecare raport de viteza accelerati si decelerati scurt, pentru a fi siguri ca nu “sare” din viteza. Controlati cu atentie si fiti atenti ca, odata cu schimbarea vitezelor, sa nu auziti zgomote in cutie, diferential sau axa cardanica, indiferent daca ele sunt separate de motor (transmisie clasica, cu ax cardanic) sau sunt incorporate in solutiile “motor si tractiune fata” sau “motor si tractiune spate”. Mentinand o buna bucata de timp o viteza normala de utilizare, diferentialul nu trebuie sa emita nici un zgomot anormal.

8. Directia

Proba se face in mers, pe un drum cat mai drept posibil. Viteza, nu exagerata, se mentine aceeasi in tot timpul probei. Luati mainile si lasati volanul liber cateva secunde pentru a va asigura ca masina pastreaza traiectoria. Acest test trebuie efectuat intr-o perioada cand nu bate vantul lateral, iar pneurile masinii sunt umflate egal. Asigurati-va, de asemenea, ca transmiterea comenzilor prin volan este imediat preluata de roti fara opintiri sau rotirea exagerata a volanului si fara zgomote la caseta de directie.

9. Frana

Este un element important pentru securitatea automobilului: proba trebuie facuta cu multa precautie, pentru a nu avea surprize nici in timpul probei si nici dupa aceea. Franele trebuie sa ne puna pe ganduri atunci cand: distanta de franare este prea mare, pedala are “cursa lunga”, autoturismul “trage” intr-o parte la franare, se ivesc zgomote suspecte la placute sau tamburi, etc.
Atentie si la frana de mana!

10. Final

Daca aveti posibilitatea, este bine sa se faca si un control al masinii dupa ce a fost ridicata pe elevator sau rampa. Sub masina trebuia acordata mare atentie tuturor detaliilor: veti putea observa eventualele scurgeri la garnituri, reparatii, inlocuiri de piese, starea jantelor, a cablurilor si legaturilor si in general modul cum a fost intretinut autoturismul.

  1. verificati daca stopurile si farurile au acelasi cod de productie. In cazul in care nu este asa inseamna ca au fost schimbate, ceea ce poate trada o lovitura.
  2. uitati-va de aproape si de departe la nuanta culorii vopselei. Daca exista diferente inseamna ca o parte a caroseriei a fost vopsita. Se poate sa fi fost pentru o corectie simpla sau pentru o lovitura puternica.
  3. verificati daca exista urme de vopsea pe chedere, imbinari, la elementere de plastic interior/exterior. Daca masina a fost vopsita prost, aceste elemente nu au fost inlaturate pentru un cost mai redus si pentru viteza. De obicei piesele se mascheaza cu banda. Insa aceasta nu poate acoperi perfect.
  4. uitati-va dupa efectul de portocala pe piesele caroseriei. Daca exista acest efect pe vopsea si aceasta nu este neteda inseamna ca masina a fost vopsita.
  5. verificati daca seria geamurilor este identica. In caz contrar acestea au fost schimbate.

 

Din pacate in afara de marcile de masini premium nu se pot verifica kilometri adevarati. Asadar cartile de service contrafacute sunt varianta castigatoare pentru samsarii de masini din piete. Nu le luati in calcul. Are rost sa va stresati sa le verificati numai in cazul in care aduceti o masina din strainatate.

Si ultimul si cel mai pretios sfat: nu exista “castane”. Nimeni nu-si va vinde masina in stare perfecta pentru bani de nimic. Nu exista matusi care au murit, nasi care pleaca in strainatate, soldati plecati, masini de sotii si altele. Astea sunt povesti de adormit copiii. Asa ca, nu fiti copii.

Si bineanteles cand o cumparati, daca nu aveti numere la ea, sunati-ne la 0720348192 si va facem o cotatie de pret pentru tractare auto achizitionat la domiciliul dumneavoastra. Ne puteti gasi si pe www.tractari-transport.ro

Leave a Reply